Anbefalinger: daglig skærmtid for børn og teenagere
I denne artikel kan du læse om skærmtid for babyer børn og teenagere kort vi starter med en opsummering af anbefalinger fra WHO og Amerikanske børnelægers anbefalinger. Disse anbefalingerne gælder så for underholdning og ikke læring eller kreativitet. Længere ned i artiklen kan i læse om indeholdtes betydning for skærmtid børn, babyer og teenagere.
Her anbefaler WHO ingen skærmtid Babyer, eller mobilkontakt til bedsteforældre.
Man kan begynde at introducere skærme småt i barnets liv, men man skal selv være med som voksen. Ved skærmtid børn og baby.
Max 1 time om dagen: undgå skærm under leg, ved måltider og inden sengetid, hvor skærmen kan forstyrre en rolig putning og god nattesøvn. Begræns spil og apps med højt tempo og mange distraktioner.
Ingen fast anbefaling til tiden foran skærmen. Men forskningen understøtter, at disse ting er vigtige:
Mange af os forælde har måske stillet os spørgsmålet; Kan skærmtid og brugen af tabletter og smartphones skade mit barn eller min baby? WHO fraråder børn under to år at bruge skærme overhovedet. Andre forskere hævder, at børn i et digitalt samfund skal begynde at klikke på digitale enheder så tidligt som muligt. Hvad de ser på, er vigtigere end hvor længe.
Tabletterne og især de smarte telefoner er blevet mentale proteser, både for børn og voksne. Den hurtige digitale udvikling i de sidste ti år har fået mange forskere til at interessere sig for, hvordan børn påvirkes af at være omgivet af tilsluttet teknologi og en konstant strøm af underholdning. Det har ført til, at forskningsprojekter vokser op i en digital verden, der undersøger, hvordan børns og forældres mediebrug påvirker børn mellem ni måneder og to år.
For så vidt angår den meget omdiskuterede skærmtid, er der ingen endelige grænser i forhold til skærmtid for børn og babyer.
“Der er ikke noget argument for, at små børn skal bruge skærme. Det er imidlertid ikke sådan, at det automatisk er skadeligt. Det afhænger af, hvad børnene ser og hvor længe.
WHO og American Paediatric Association anbefaler, at børn under to år slet ikke bruger skærme, og at børn mellem to og fem år højst skal have en times skærmtid om dagen. Et urealistisk mål, siger Mikael Heimann.
De nye retningslinjer fra Verdenssundhedsorganisationen om fysisk aktivitet, stillesiddende og søvn blev præsenteret i april 2019. Ifølge disse, børn under et år bør have nogen skærm tid på alle, og børn, der er 1-2 år gammel bør sidde maksimalt en time foran skærmen så ingen skærmtid babyer er bedst. Formålet med anbefalingen handler primært om bedre søvn og nedsat stillesiddende.
“Det er ønsketænkning, det er ikke, hvad verden ser ud. Børn møder skærme hele tiden. Desuden omfatter spørgsmålet om børns skærmtid også, hvordan forældre bruger deres telefoner og computere. Det skal også indgå i ligningen.
Den igangværende undersøgelse af familiernes medievaner viser, at børn påvirkes af deres forældres digitale vaner. For eksempel har forskerne set en sammenhæng mellem, hvor mange digitale enheder der er omkring barnet, og barnets søvn. Børnene i undersøgelsen var ni måneder gamle, og de børn, hvis forældre oplyste, at der var en til to digitale enheder i hjemmet sov i gennemsnit en time mere end de børn, der var omgivet af mere digitale enheder.
Forskerne ved endnu ikke præcis, hvad forbindelsen skyldes, men håber at finde svar i efteråret, når data fra opfølgningen af børnene i en alder af to er blevet behandlet. Nogle læge er sikre på, at spørgsmålet om, hvordan børn påvirkes af skærme, har mere end ét svar.
WHO’s anbefalinger har fået kritik fra forskningsmyndighederne for at have for få beviser på de nye retningslinjer.
Mener en docent indenfor pædagogisk arbejde med børn (kilde forskning.se) der studeret børns skærmtid. WHO’s handlinger er virkelig mærkeligt, fordi der virkelig ikke er nogen støtte til denne alder anbefaling. WHO synes faktisk at fokusere på stillesiddende som den største sundhedsfare, og de har desværre knyttet dette til skærmtid – selv om der ikke er nogen støtte i forskning for at sikre, at skærme er grunden til, at folk bevæger sig mindre.
Hun mener, at det er urimeligt at tale om skærmtid. Konceptet er så bredt, at det ikke er nyttigt.
Hun mener at for små børn kan der være risiko for overstimulering. Ting, der bevæger sig hurtigt, med høje lyde og farver, låse barnets opmærksomhed og gøre det ude af stand til at rive sig selv fra skærmen. Barnet udsættes derefter for en række indtryk, som det ikke kan sortere. De stærke udtryk kan også modvirke den vigtige uddannelse i at fokusere opmærksomheden og lære andre ting.
Små børn har først og fremmest brug for at etablere et sikkert forhold til deres forældre og udforske verden inden for dette forhold, så de anbefales ingen skærmtid babyer. Digitale værktøjer kan indgå der, men det vigtigste er, at børn undersøger den fysiske verden, og at de oplever sig selv i samtaler med andre.
Det er også derfor, tabletter ikke kan overhæle menneskelig kontakt, når det kommer til at udvikle læring af de yngste børn. Læring gennem skærme gør læring langsommere og langsommere end med en voksen. Forklaringen er, at en todimensionel skærm aldrig kan give så mange nuancer og så meget information som et menneske. Derudover har børn under tre år svært ved at overføre viden fra skærmen til virkeligheden udenfor.
Det er noget, der er blevet bevist i en række undersøgelser. Blandt andet en amerikansk undersøgelse, der testede, hvor hurtigt 10 måneder gamle babyer kunne lære mandarin.
Den tidligere nævnte docent der har studeret børn og risici på internettet, mener, at pointen med at sætte skærme på selv den yngste er, at de skal uddannes til at blive digitalt kompetente.
I sin egen forskning har hun set, at børn, der lærer at styre computere tidligt, bliver sikrere på internettet. De bliver bedre til at håndtere både reklame og online mobning, eller hvis pornografiske billeder pludselig dukker op.
Computer-kendte børn finder det lettere at advare voksne, hvis de bliver udsat online, og det er også lettere for dem at komme videre uden at blive skadet af ubehagelige oplevelser. De forklarer sådanne begivenheder ved at sige. Docentens konklusion er derfor, at børn f.eks.
Skal være computer-kendte børn. Så er det nemmere at starte tidligt end at sige, at i denne nøjagtige alder begynder vi at tale om internettet. Lad dem kigge på skærme, så snart de synes, det er sjovt. Skærmtid småbørn; Bør ikke stå alene i deres udforskning, siger hun.
Faktum er at nuværende generation vokser op i i verden fuld af skærme.
Har du tips, idéer eller vil synes her? Udfyld dit telefonnummer så kontakter vi dig!
Gennem at besøge seneste-nyt.dk så accepterer du vores cookie & privatlivspolitik samt persondatapolitik.